El dijous dia 4 de juny s’estrena ‘Bicicletes vs cotxes’ a les sales de tot l’Estat. Gaudeix-ne el mateix dia al Portal22, a les 20h amb l’entrada gratuïta.

La indústria de l’automòbil inverteix milions de dòlars cada any per afavorir els seus negocis, i una de les millors maneres de fer-ho és procurar la construcció de noves autopistes i carreteres. Però és aquesta la millor solució per afavorir el transport interurbà i dins de les grans ciutats? Augmentar el nombre de carrils de les carreteres permet realment que hi hagin menys embussos? Per què no hi ha cap gran ciutat del món que hagi resolt el problema de l’automòbil?

poster_A0cat

Aline Cavalcante de Sao Paulo i Don Koeppel de Los Angeles son dos dels protagonistes que lluiten per aconseguir ciutats més sostenibles. Es neguen a deixar d’anar amb bicicleta per moure’s dins la seva ciutat. Tot i l’augment del nombre de morts en accidents de trànsit lluiten per a que la bicicleta s’erigeixi com el vehicle principal dins les grans ciutats.

El món està immers en una gran crisi mediambiental que tard o d’hora s’haurà d’afrontar si volem preservar la nostra espècie. El canvi climàtic, l’esgotament dels recursos fòssils i la contaminació urbana i dels oceans són qüestions de màxima importància. De tant en tant es prenen tímides mesures a favor del medi ambient, però no s’està afrontant el tema de forma directa. En aquest context la bicicleta s’erigeix com una poderosa eina pel canvi. Com una eina tan senzilla pot comportar una revolució global que permeti posar fi a bona part dels grans problemes mediambientals de la nostra era? Però és tant simple posar fi a l’hegemonia del cotxe? Quins interessos volen posar fre a aquesta revolució?

BIKESvsCARS_03 copia

Incansables activistes d’arreu del món lluiten per tal que s’incrementi el nombre de carrils bici, augmentin les facilitats legals pels ciclistes, disminueixin els accidents de trànsit i els infants aprenguin a valorar el fet de viure en un món net de pol·lució. La contribució d’aquests herois anònims a la millora ambiental del planeta és indispensable. Però també ho és per millorar la qualitat de vida a les grans ciutats. No pretenen criminalitzar els conductors d’automòbil, volen canviar les consciències dels ciutadans que cada dia han de fer hores d’embussos per anar a treballar.

Un film que invita a la reflexió: per què no s’ha aconseguit que la bicicleta es posicioni com a vehicle principal de mobilitat urbana a les principals ciutats del món? Només fan falta petites mesures per modificar el transcurs de la història, però fins que els governs no gosin plantar cara davant la poderosa indústria de l’automòbil, els canvis no es faran efectius. Per a què això passi, hi ha un grup de gent que no es rendeix. Un brot verd que pretén esdevenir una revolució a escala mundial.

BIKESvsCARS_11 - copia

TRAILER: https://www.youtube.com/watch?v=_DObDeMTgnA

:: Fitxa Tècnica
Suècia (2015) 91 min
VO en anglès, portuguès i espanyol, subitulat en català
Director: Fredrik Gertten
Productors: Margarete Jangard, Elin Kamlert, WG Film
Edició: Benjamin Binderup, Morten Giese, Klaus de León Heinecke, Sascha Fülscher, Phil Jandaly
Música: Florencia Di Concilio
Disseny de so: Alexander Thörnqvist
Producció executiva: Fredrik Gertten, Chris Paine

:: Premis i Festivals
South By Southwest – Austin, EUA, 2015.
DocsBarcelona – Espanya, 2015
Full Frame Documentary Film Festival – Durham, EUA, 2015

:: El Director
Fredrik Gertten és un reconegut i premiat director suec. Tot i ser periodista de professió, cal destacar els seus últims treballs com a documentalista, Big Boys Gone Bananas!* (2012) i Bananas!* (2009), que han tingut un llarg recorregut internacional en festivals de més de 80 països, entre els quals destaquen Sundance, Berlinale i Hot Docs.

Share →