Art and craft
ESTRENA EL PRÒXIM DIJOUS 7 DE MAIG A SALES DE TOT L’ESTAT I AL PORTAL 22 (a les 20h.)
Entrada gratuïta i obsequi d’un 2×1 per el DocsBarcelona, el festival internacional de Documentals que se celebra entre els dies 25 i 31 de maig al CCCB i a l’Aribau Club.
“EL MÓN DE L’ART ES MEREIXIA AQUEST DOCUMENTAL” (The New York Times)
Dins de l’era digital i amb els nous programes de retoc d’imatges, el concepte d’autoria està més viu que mai. Què passa si es falsifica una obra d’art sense treure’n benefici econòmic? A qui li pot passar pel cap enganyar a crítics d’art per pura diversió? Es pot considerar delicte?
Mark Landis és un personatge amb seriosos problemes psicològics, però és un gran dibuixant i pintor. El que comença com una estranya forma de distracció, s’acabarà convertint en la seva obsessiva forma de viure. Com el falsificador més odiat i prolífic dels Estats Units passa a ser un personatge admirat pels seus detractors?
Quan els directors del film van veure un article publicat al The New York Times sobre Mark Landis es van quedar molt intrigats: una persona que era capaç de copiar amb tanta facilitat i perfecció quadres d’autors tant diferents com Picasso, Louis Valtat o escenes religioses del segle XV. Mark Landis havia anat guardant durant tretze anys centenars de falsificacions. Algunes d’aquestes les havia anat donant a diferents museus de tot el sud dels Estats Units disfressat de capellà o de generós filantrop. I el més divertit de tot és que cap museu va detectar que fossin còpies falses. Què el motiva a actuar així? És un artista fracassat que vol venjar- se del menyspreu rebut durant la vida? És un nova forma d’alimentar el seu ego insaciable? O simplement el que pretén és exposar els seus dibuixos de forma anònima?
Probablement tot està relacionat amb l’esquizofrènia que li van diagnosticar quan era petit. Encara que per ell sigui quasi com un joc i una forma de superar-se, topa en el seu camí amb la persona menys indicada: Matthew Leininger, Cap de Registre del Museu de Cincinatti. Frustrat per haver estat víctima de Landis i amb el pretext de la solidaritat professional, Leininger inicia una curiosa persecució. Un joc del gat i la rata amb un final inesperat. Mentre que un dels dos està obsessionat en pintar perfectes còpies d’obres d’art, l’altre s’obsessiona de forma malaltissa en perseguir i aturar al falsificador. Més enllà de les aparences, ningú és tant bo ni tant dolent com sembla.
Art and Craft destapa una història d’obsessió que reflexiona sobre a la frontera entre els conceptes d’“autenticitat” i “identitat”. Un estudi íntim que obra una finestra a l’excèntric món d’un home que acaba retratant quelcom més universal – la cerca d’un significat i d’un objectiu vital.
Un film intens i emotiu que parla sobre els límits de l’autoria a través d’un personatge solitari que busca trobar al·licients a la seva vida. Un retrat divertit de com un artista frustrat pot burlar alguns dels museus més prestigiosos dels Estats Units, demostrant una vegada més que sovint la realitat supera la ficció.
TRAILER: https://www.youtube.com/watch?v=x3flYnDQpBQ
:: FITXA TÈCNICA
Estats Units (2014) 89 min
VO en anglès, subtitulada en català
Directors: Sam Cullman, Jennifer Grausman
Muntatge i codirecció: Mark Becker
Fotografia: Sam Cullman
Productors executius: Lisa Kleiner Chanoff, Christopher Clements, Bonni Cohen, Julie Goldman, Carolyn Hepburn
Música: Stephen Ulrich
:: PREMIS I FESTIVALS
Tribeca Film Festival – Secció Oficial. EUA, 2014. Hot Docs – Secció Oficial. Canadà 2014.
:: EL DIRECTOR
Sam Cullman és director de fotografia, productor i director de documentals, amb més de 10 anys d’experiència. El seu treball anterior, The House I Live In (2012), va guanyar el Gran Premi del Jurat a Sundance i el 2011 va ser nominat a l’Oscar al Millor Documental amb If a Tree Falls.
Excap de l’Àrea de Cinema del MoMA, Jennifer Grausman ha dirigit i produït desenes de documentals, entre els quals destaca Pressure Cooker, nominada a l’Emmy al Millor Documental.